fbpx

10 razloga zašto je dobar san važan

Dobar san je neverovatno važan za vaše zdravlje. U stvari, to je jednako važno kao i zdrava ishrana i vežbanje. Nažalost, postoji mnogo toga što može ometati prirodne obrasce spavanja. Ljudi sada spavaju manje nego ranije, a smanjio se i kvalitet sna.

Evo 10 razloga zašto je dobar san važan.

1. Loš san povezan je sa većom telesnom težinom

Loš san je snažno povezan sa debljanjem. Ljudi sa kratkim trajanjem sna imaju znatno veće šanse da budu gojazni od onih koji se dovoljno naspavaju. U stvari, kratko trajanje sna jedan je od najjačih faktora rizika za gojaznost. U jednoj opsežnoj preglednoj studiji, deca i odrasli sa kratkim trajanjem sna imali su 89% veću verovatnoću da će razviti gojaznost. Veruje se da su efekti spavanja na gojaznost posredovani brojnim faktorima, uključujući hormone i motivaciju za vežbanje. Ako pokušavate da smršate, kvalitetno spavanje je od presudne važnosti.

2. Dobri spavači obično jedu manje kalorija

Studije pokazuju da osobe sa uskraćenim snom imaju veći apetit i imaju tendenciju da jedu više kalorija. Lišavanje sna narušava dnevne fluktuacije hormona apetita i veruje se da uzrokuje lošu regulaciju apetita. To uključuje viši nivo grelina, hormona koji stimuliše apetit, i smanjeni nivo leptina, hormona koji suzbija apetit.

3. Dobar san može poboljšati koncentraciju i produktivnost

San je važan za različite aspekte funkcije mozga. To uključuje spoznaju, koncentraciju, produktivnost i performanse. Na sve ovo negativno utiče nedostatak sna.

Dobar primer je studija o medicinskim pripravnicima. Pripravnici po tradicionalnom rasporedu sa produženim radnim vremenom dužim od 24 sata napravili su za 36% ozbiljnije medicinske greške od pripravnika po rasporedu koji je omogućavao više sna.

Druga studija otkrila je da kratak san može negativno uticati na neke aspekte funkcije mozga u sličnom stepenu kao alkoholna intoksikacija.

S druge strane, pokazalo se da dobar san poboljšava veštine rešavanja problema i poboljšava memorijske performanse i dece i odraslih.

4. Dobar san može maksimizirati sportske performanse

Pokazalo se da san poboljšava sportske performanse. U studiji o košarkašima, pokazano je da duži san značajno poboljšava brzinu, tačnost, vreme reakcije i mentalno blagostanje. Manje trajanje sna takođe je povezano sa lošim performansama vežbanja i funkcionalnim ograničenjima kod starijih žena. Studija na preko 2.800 žena otkrila je da je loš san povezan sa sporijim hodanjem, manjom snagom stiska i većim poteškoćama u obavljanju samostalnih aktivnosti.

5. Ljudi sa smanjenim snom imaju veći rizik od srčanih bolesti i moždanog udara

Kvalitet i trajanje sna mogu imati glavni uticaj na mnoge faktore zdravstvenog rizika. To su faktori za koje se veruje da pokreću hronične bolesti, uključujući bolesti srca. Pregled 15 studija pokazao je da ljudi koji ne spavaju dovoljno imaju mnogo veći rizik od srčanih bolesti ili moždanog udara od onih koji spavaju 7–8 sati noću.

6. Spavanje utiče na metabolizam glukoze i rizik od dijabetesa tipa 2

Ograničenje spavanja utiče na šećer u krvi i smanjuje osetljivost na insulin. U studiji na zdravim mladićima, ograničavanje sna na 4 sata noću tokom 6 noći zaredom uzrokovalo je simptome predijabetesa. Ovi simptomi su se povukli nakon jedne nedelje dužeg spavanja. Loše navike spavanja su takođe snažno povezane sa negativnim efektima na šećer u krvi u opštoj populaciji. Više puta se pokazalo da oni koji spavaju manje od 6 sati noću imaju povećan rizik od dijabetesa tipa 2.

7. Loš san povezan je sa depresijom

Pitanja mentalnog zdravlja, poput depresije, snažno su povezana sa lošim kvalitetom spavanja i poremećajima spavanja. Procenjuje se da se 90% ljudi sa depresijom žali na kvalitet spavanja. Loš san je čak povezan sa povećanim rizikom od smrti od samoubistva. Oni sa poremećajima spavanja poput nesanice ili opstruktivne apneje u snu takođe prijavljuju znatno veće stope depresije od onih bez njih.

8. Spavanje poboljšava vašu imunološku funkciju

Pokazalo se da čak i mali gubitak sna narušava imunološku funkciju. Jedna velika dvonedeljna studija pratila je razvoj prehlade nakon što je ljudima davala kapi u nos sa virusom prehlade. Otkrili su da je kod onih koji su spavali manje od 7 sati skoro 3 puta veća verovatnoća da će razviti prehladu od onih koji su spavali 8 sati ili više. Ako se često prehlađujete, osiguravanje da spavate najmanje 8 sati dnevno može biti od velike pomoći. Ako jedete više belog luka, takođe vam može pomoći.

9. Loš san povezan je sa povećanom upalom

Spavanje može imati glavni efekat na upale u vašem telu. U stvari, poznato je da gubitak sna aktivira neželjene markere upale i oštećenja ćelija. Loš san snažno je povezan sa dugotrajnim zapaljenjem digestivnog trakta, kod poremećaja poznatih kao zapaljenska bolest creva. Jedno istraživanje je primetilo da osobe sa Crohnovom bolešću uskraćenih za san imaju dvostruko veću verovatnoću recidiva od pacijenata koji su dobro spavali.

10. San utiče na emocije i socijalne interakcije

Gubitak sna smanjuje vašu sposobnost društvene interakcije. Nekoliko studija je to potvrdilo pomoću testova za prepoznavanje emocionalnog lica. Jedno istraživanje je pokazalo da ljudi koji nisu spavali imaju smanjenu sposobnost da prepoznaju izraze besa i sreće. Istraživači veruju da loš san utiče na vašu sposobnost prepoznavanja važnih društvenih znakova i obrade emocionalnih informacija.

Uz ishranu i vežbanje, dobar san je jedan od stubova zdravlja. Jednostavno ne možete postići optimalno zdravlje bez brige o snu.

Izvor: https://www.healthline.com

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.