fbpx

Glavne zdravstvene prednosti konzuimiranja integralnih žitarica

Integralne žitarice su deo ljudske ishrane već desetinama hiljada godina. Iako je visok unos prečišćenih žitarica povezan sa zdravstvenim problemima poput gojaznosti i upale, cela zrna su druga priča. U stvari, integralne žitarice povezane su sa raznim prednostima, uključujući manji rizik od dijabetesa, bolesti srca i visokog krvnog pritiska.

Evo glavnih zdravstvenih prednosti konzumiranja integralnih žitarica.

Integralne žitarice bogate su vlaknima
Integralne žitarice bogate su vlaknima, vitaminima i mineralima. U svakoj porciji celih žitarica prisutni su razni vitamini, minerali, antioksidanti, zdrave masti, biljni enzimi i vlakna. Integralne žitarice pomažu vam da održavate normalnu težinu. Ove žitarice imaju visok sadržaj vlakana i niži glikemijski indeks od rafiniranih varijanti. Vlakna iz celih žitarica pomoći će vam da poboljšate probavu, zasitiće vas manjom količinom hrane i održati nivo energije tokom dužeg vremenskog perioda.

Smanjuju rizik od srčanih bolesti
Jedna od najvećih zdravstvenih dobrobiti integralnih žitarica je ta što smanjuju rizik od srčanih bolesti, koje su vodeći uzrok smrti u svetu. Pregled 10 studija pokazao je da tri obroka integralnih žitarica dnevno smanjuju rizik od srčanih bolesti, posebno kada zamenjuju rafinisana zrna.

Smanjuju rizik od moždanog udara
Cela zrna takođe mogu pomoći u smanjenju rizika od moždanog udara. U analizi 6 studija na skoro 250.000 ljudi, oni koji su jeli više integralnih žitarica imali su 14% manji rizik od moždanog udara od onih koji jedu najmanje. Određena jedinjenja u integralnim žitaricama, kao što su vlakna, vitamin K i antioksidanti, utiču na smanjenje rizika od moždanog udara.

Smanjuju rizik od gojaznosti
Hrane bogata vlaknima može vam pomoći da se zasitite i sprečite prejedanje. To je jedan od razloga zbog kojih se dijeta bogata vlaknima preporučuje za mršavljenje. Tri porcije integralnih žitarica dnevno, povezano je sa nižim indeksom telesne mase i manje masti na stomaku u pregledu 15 studija na skoro 120 000 ljudi.

Utiču na smanjenje rizika od dijabetesa tipa 2
Konzumiranje žitarica od celog zrna umesto rafiniranih žitarica može smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2. Razlog tome može biti magnezijum, mineral koji se nalazi u integralnim žitaricama i pomaže vašem telu da metaboliše ugljene hidrate, a povezan je sa osetljivošću na insulin.

Podržavaju zdravo varenje
Vlakna u celom zrnu mogu na različite načine podržati zdravo varenje. Neke vrste vlakana u zrnu deluju kao probiotici. To znači da pomažu u hranjenju vaših korisnih crevnih bakterija, koje su važne za zdravlje digestivnog sistema.

Smanjuju hroničnu upalu
Redovno konzumiranje integralnih žitarica moglo bi da pomogne u smanjenju upale, ključnog faktora mnogih hroničnih bolesti.

Postoji mnogo načina da cela zrna unesete u svoju ishranu. Zamena rafiniranih žitarica celim zrnima je dobro mesto za početak. Da biste poboljšali zdravlje i dugovečnost, razmislite o tome da svakodnevno unosite žitarice od celog zrna u svoju ishranu.

Napomena: Kada kupujete prerađene proizvode od celih zrna, pročitajte listu sastojaka da biste bili sigurni da su u potpunosti napravljeni od celih zrna, a ne od mešavine celih i rafinisanih zrna. Takođe pripazite na sadržaj šećera, posebno u slučaju žitarica za doručak, koje su često krcate dodatkom šećera. Videti „integralno“ na ambalaži ne znači automatski da je proizvod zdrav.

Izvor:
https://www.healthline.com/nutrition/9-benefits-of-whole-grains#TOC_TITLE_HDR_2
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/carbohydrates/
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/whole-grains/

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.